måndag, januari 01, 2018

2018.

I år hoppas jag att jag hinner bygga klart mitt hönshus. Jag vill kunna gå dit och lyssna på kacklet och plocka lite ägg.

Jag kommer att få bredband i år, och när det är färdiggrävt så ska min väg hem hit förstärkas så att den går att använda året runt. Den är nämligen ofarbar under tjällossningen, dvs ca en månad varje vår.

Kanske blir det i år som Slaufa får åka på betäckning. Hingsten som är tilltänkt börjar bli till åren, och jag är rädd att han kanske inte finns tillgänglig så länge till. Men å andra sidan håller han fortfarande SM-klass med sin juniorryttare, så om inget oförutsett inträffar lär han hålla länge till. Problemet är hur jag gör med Stelpa. Hon kommer aldrig att acceptera att Slaufa får ett föl och inte hon som den supermorsa hon är, men det kostar pengar att betäcka och det är inte lätt att sälja hitta rätt köpare, och fem hästar vill jag inte ha. (Jag vill inte ha fyra hästar heller, men det tar ändå fem år inkl dräktigheten innan det är dags att börja jobba med unghästen, och då är Stelpa 30 år och kanske inte finns längre, Slaufa 21 år och kanske inte rids längre.)

Kanske hittar de en ny chef åt oss i år, och kanske byter jag jobb. Kanske inte. Jag vill ha arbetsro. Jag behöver arbetsro. Inga kast fram och tillbaka. Inte bli baktalad. Gör jag nåt som inte är bra, säg det till mig istället! Antingen får jag förklara varför jag/vi gör på ett visst sätt, eller så får jag/vi ändra arbetsätt, men utan dialog blir det inga konstruktiva förändringar.

Träningsmässigt vill jag bli starkare. (När det gäller armstyrka satsar jag på "mindre svag"...) Ridmässigt har jag inga mål, utan det ska bara vara roligt. Vi ska börja med ridlektioner för C varannan vecka igen, något jag verkligen har saknat under 2017. Förhoppningsvis kan det bli nån kurs för Reynir också, en instruktör som ger energi och motivation, och som Slaufa gillar. Jag och Slaufa ska även testa en ny instruktör nu i januari, få se om det passar oss. Jag tvivlar inte på att instruktören är bra, men om kombinationen med Slaufa klaffar vet jag inte.

Annars är det mest hälsa och välgång jag önskar, inte så mycket för egen del som för människor omkring mig. Människor som inte har haft ett så vidare värst bra 2017.

1 kommentar:

I will not keep calm and you can fuck off sa...

haha, jag tror jag också satsar på mindre svag - typ överallt. Men det är ett motto så bra som något. Du vet att jag hoppas att 2018 blir ett bra år för dig. kram!